Oldalunk használatával Ön elfogadja a cookie szabályzatunkat.
További részletek 

close

A vitaminok és ásványi anyagok szerepe a babavárás idején

Sajnos, még akkor is nehéz elegendő folsavhoz és kálciumhoz jutnod, ha egészséges, változatos étrendet követsz a terhességed alatt. Ilyenkor tesznek jó szolgálatot a multivitamin tabletták.


Kálcium

A baba növekedéséhez és fejlődéséhez tekintélyes adag kálciumra van szükség. Ezért ajánlott napi 900 mg bevitelét megcéloznod belőle. Ez nagyjából fél liter sovány vagy teljes tejnek, valamint egy joghurtnak vagy pár szelet sajtnak megfelelő mennyiség. Ha csak tejet iszol, kb. ¾ liter tesz ki ennyit.

A tejtermékek mellett kálciumban gazdag élelmiszer a brokkoli, a spenót, a fehérkáposzta, a szardínia, a garnélarák, a tojás és a zöldbab is.

Csak akkor szükséges a kálciumot tablettával vagy egyéb táplálékkiegészítővel pótolnod, ha nem fogyasztasz tejterméket.

A-vitamin

Az A-vitamin nélkülözhetetlen a szervezet számára, de a terhesség hónapjaiban nem szabad túl sokat magadhoz venned belőle. Eredeti formájában jobb, ha lemondasz az A-vitaminban gazdag májról ebben az időszakban, viszont májkonzervet vagy -pástétomot bátran ehetsz továbbra is. Ha valami, hát néhány májkrémes szendvics biztosan jót tesz. A májas ételek kiváló A-vitamin, vas-, folsav- és proteinforrások.

D-vitamin

A babavárás hónapjaiban napi 10 mikrogramm D-vitamin fogyasztása ajánlott. D-vitaminnal kombinálva ugyanis könnyebben dolgozza fel a szervezet a kálciumot. Ez a vitaminfajta fellelhető a halban, de olyankor is termelődik, amikor napsütés éri a bőrödet. A borongósabb évszakokban tehát elengedhetetlen, hogy élelmiszerek vagy étrendkiegészítők révén juss hozzá a szükséges mennyiséghez. A bőr D-vitamin termelő képessége ráadásul tovább romlik, ha sötétebb a bőröd vagy ha több ruha borítja a testedet. Ezekben az esetekben különösen ajánlott étrendkiegészítők szedése.

Folsav

A terhesség első három hónapjában nagyjából napi 400 mikrogramm folsav (B9 vitamint) szedése ajánlott. A folsav fontos a gyermek idegrendszerének egészséges fejlődéséhez, továbbá csökkenti a nyitott gerinc kialakulásának kockázatát, illetve védelmet nyújt a kis születési súllyal szemben. A folsav megtalálható a zöld színű zöldségekben (például a spenótban, brokkoliban és a zöld káposztában) vagy a szárazbabban. Tartsd szem előtt viszont, hogy pusztán az élelmiszerekre hagyatkozva nehéz eleget fogyasztani folsavból, ezért érdemes kiegészítened étrendedet folsavtablettával.

Multivitamin tabletták

Mindenképpen hasznos, ha naponta bekapsz egy-egy vitamintablettát. Ha pedig kifejezetten várandósoknak kifejlesztett terméket választasz, biztos lehetsz benne, hogy hozzájutsz a szükséges folsav- és D-vitamin mennyiséghez. A patikákban többféle terméket is tudnak neked ajánlani.

Mielőtt bármit szedni kezdenél, mindenképpen beszélj a védőnővel az optimális vitaminbevitelről, illetve a táplálékkiegészítők alkalmazásáról!

Hiba történt, kérjük, próbálkozz később.
Oldal betöltése folyamatban...