close

Felkészülés a szülésre: tippek, technikák kismamáknak és párjaiknak

Kétségtelenül félelmetes szembenézni valami olyannal, amit teljes mértékben sem megtervezni, sem kontrollálni nem tudunk. A szülés előtti napokban a kismamák állandóan a cikkeket és terhesgondozási könyveket bújják, hogy a legtöbb tudást már azelőtt magukba szívják, hogy az újszülöttet a kezükben tartanák – és milyen jól teszik!

Ez a legjobb technika arra, hogy a kételyt és az aggodalmat jó messzire elűzd magadtól, ha kisbabát vársz, mert így a legváratlanabb helyzetekben is észnél tudsz maradni. Szerencsére emellett azért még akad néhány tippünk ahhoz, hogy a szülésélmény pozitív emlékként tudjon élni benned: lássuk, hogy melyek ezek!

A szülési előkészületek jelentősége, a félelmek eloszlatása

A szülés menete, a születés pillanata az édesanya, az édesapa és a csecsemő számára egyaránt meghatározó esemény. Sokan úgy tartják, hogy ennek a gyönyörű folyamatnak a megélése a család későbbi életére is hatást gyakorol, olyan szempontból legalábbis, hogy kirajzolja a résztvevők viszonyulását egymáshoz és a helyzethez. Ezért nagyon fontos, hogy a szülésélmény ne egy félelmekkel teli, negatív tapasztalatként raktározódjon el benned, hanem tényleg a csoda megéléseként.

Ahhoz, hogy ez így történjen, csak egyet tehetsz: minél jobban felkészülsz a szülésre, mentálisan és fizikálisan is. Itt és most viszont ne számíts arra, hogy a méhszájvizsgálat részleteit vagy a medencevégű fekvés okait osztjuk meg veled, és ez még csak nem is az a topik, ahol majd a “Mitől nyílik ki a méhszáj?” és “Mikor fordul be a baba?” kérdésekre választ kapsz. Most ezeknek a témáknak a kivesézése helyett inkább sokkal egyszerűbb, de annál hasznosabb ötleteket, technikákat tárunk fel előtted, hogy végül össze tudd állítani a számodra legszimpatikusabb szülési tervet!

Így készülj fel mentálisan a szülésre!

1) Tanulj relaxációs technikákat, sajátíts el légzőgyakorlatokat!

Biztosan számodra is ismerős az az ösztönös és feszült állapot, amit akkor érzel, amikor injekciót kapsz, belerúgsz valamibe vagy beütöd a könyököd. Ezekre a helyzetekre önkéntelenül ugyan, de minden ember ugyanúgy reagál: visszatartja a levegőt, majd emiatt hiperventillálni kezd.

Nos, ha kismama vagy, akkor a szülési fájdalmak érkezésével pont hasonlót fogsz átélni, mint amiről itt szó van. A méhösszehúzódások hatására görcsbe rándulnak az izmaid, te pedig mindvégig próbálod azt mantrázni, hogy teljen gyorsabban az idő. Ezzel kapcsolatban van egy jó és egy rossz hírünk: a rossz, hogy az idő múlását sajnos nem fogod tudni befolyásolni, a jó viszont, hogy a feszültségérzet csökkentését igen.

Ahhoz, hogy erre képes legyél, előre el kell sajátítanod a megfelelő légzési és relaxációs módszereket, például a szabályos be– és kilégzést. Elsősorban mély levegővételekkel tudod majd nyugodtabbá tenni magad, amiket, ha jól csinálsz, javítani fogják a tested oxigénellátását, miközben energikusabbá is tesznek.

A legjobb, amit a felkészülés részeként tehetsz még, hogy a technikát azzal is gyakorlod, aki elkísér téged szülni, tehát a pároddal, vagy egy közeli hozzátartozóddal. És hogy miért annyira fontos, hogy mindezt már a közelgő szülési jelek érkezésekor elsajátítsd? Azért, mert az intenzív fájdalmak hatására gyakran fellép egy módosult tudatállapot, amikor már csak a jól bevált módszerekre fogsz tudni koncentrálni, új információk befogadására pedig aligha leszel képes.

2) Vegyél részt szülői– és szülési képzéseken!

Lakóhelytől függően, de számos helyen léteznek kifejezetten első gyermeküket váró szülőknek szóló kurzusok, amik között vannak ingyenesek és fizetősek is. A tanfolyamok általánosságban:

      • a szülés (a természetes szülés és a császármetszés sajátosságai),
      • az első otthon töltött időszak,
      • az apuka szerepének

 

témakörét érintik, de a tartalom sokszor változik, figyelembe véve a résztvevők kívánságait. Úgyhogy, ha Te épp a méhnyakrövidülés tüneteiről vagy a magzatvízszivárgás jeleiről szeretnél többet megtudni, bátran jelezd az oktatást tartó szülésznő vagy védőnő felé!

Ha még töprengsz azon, hogy megéri-e számodra egy ilyen képzés, mi helyetted is előre rábólintunk, hogy igen! A tanfolyamok célja éppen az, hogy minél magabiztosabb, ezáltal pedig nyugodtabb tudj maradni a szülés alatt vagy a szülőség kapujában álldogálva. Ami különösen pozitív, hogy ezeken az oktatásokon épp olyan kismamákkal és párokkal veszel részt, akik ugyanabban a cipőben járnak, mint Te. Annál jobb érzés pedig nem sok van, mint amikor olyan emberek között vagy, akik pontosan tudják, hogy miről beszélsz.

A szülésfelkészítő oktatásokon továbbá megismerhetsz néhány erőgyűjtési és stresszcsökkentési technikát, miközben pontos ismeretet szerezhetsz a szülés alatti fájdalomcsillapítási módszerek hátteréről is. Ha mégis ódzkodsz a csoportos találkozóktól, akkor sem érdemes elvetni a tanulás lehetőségét, célszerű online vagy magán képzési formát keresni!

3) Fordulj a védőnőhöz, vagy keress egy pszichológust!

Ha úgy érzed, hogy semmi nem segít, és eluralkodik rajtad a rettegés (vagy az ismeretlen vagy a korábban átélt negatív tapasztalatok miatt), fordulj azonnal a védőnödhőz, vagy menj még tovább, keress pszichológust! A túlzott aggodalmaskodás ugyanis nemcsak neked, de a babának is árthat, ezért jó, hogyha idő előtt a probléma elébe mész! Segítséget kérni sosem szégyen, a szakmai tanácsok hatása pedig azonnal megtérül.

4) Nézz utána a szülés folyamatának!

Ha képes vagy az autodidakta tanulásra, ásd bele magad a szülés témakörébe egyedül is! Persze, csak egészséges módon, hiszen könnyen meglehet, hogy hamar ellentmondásos gondolatokba ütközöl.

Azt javasoljuk, hogy a kérdéses topikokat listaszerűen mindenképp írd össze – például, hogy mi a teendő, hogyha harántfekvéses a baba, vagy hogy mik számítanak a méhszájtágulás jeleinek –, majd beszéld meg azokkal a szakemberekkel, akik végig fognak kísérni téged a szülés folyamatán. Apropó, ha már szülés folyamata, azt mindenképp nézd át újra és újra, hogy a szülési jelek érkeztével milyen fázisokon fogsz átesni a kisbabád világra jötte előtt és után – így fejben mindenképp meg tudod majd őrizni a hidegvéredet.

5) Válaszd ki előre a bizalmasaid, folyamatosan kommunikálj velük!

Végül, de nem utolsó sorban a legfontosabb, hogy maximálisan bízz azokban az emberekben, akiket a szüléshez választasz segítőnek – gondolunk itt az orvosra, a bábára, a dúlára vagy bármelyik családtagodra! Ez azért olyan fontos, mert így a döntéseiket (még ha az adott esetben kedvezőtlennek is tűnnek számodra), könnyebben el tudod majd fogadni. Hogyha valamelyik szakember mellett időközben nem érzed a bizalmat és a biztonságot, merj váltani, és máshonnan kérni segítséget!

Ha viszont úgy gondolod, hogy teljes mértékben meg vagy elégedve azokkal, akiket választottál, Te is járulj hozzá az ő munkájukhoz! Itt például arra gondolunk, hogy miután utánanéztél a lehetséges fájdalomcsillapítási módszereknek, leírhatod nekik egy lapra, hogy mi az, amit biztosan nem szeretnél, és melyik az, ami szükség esetén szóba jöhet. Ennek köszönhetően az olyan helyzetekben is gördülékenyen zajlik majd a kommunikáció, amikor a vajúdás fájdalmai miatt nem tudsz koncentráltan diskurálni az elképzeléseidről. Még jobb, hogyha a gondolataidat a pároddal is megosztod, aki a nehézségek között így tolmácsolni tudja az igényeidet.

Amik még segíthetnek a szülés előtti időszakban

Egészséges étkezés

Biztosan hallottad már, de a szülés legalább akkora energiabefektetést igényel, mint egy maratoni táv lefutása – és valljuk be –, ilyesmire nemigen vállalkozik az ember megfelelő táplálkozás és elegendő pihenés nélkül. Épp ezért mondjuk azt, hogy a szülés előtt jó ötlet lehet, ha több lassan felszívódó szénhidrátot fogyasztasz, mert javítani fogja az állóképességedet.

A szülés kitűzött időpontja előtt, például próbálj meg csak teljes kiőrlésű gabonatermékeket vagy hüvelyeseket enni, az instant tésztákat és a fehér kenyeret pedig száműzd egy időre! Persze azért ne vonj meg mindent magadtól, ha jobban érzed magad attól, hogy a kanapéra dőlve bonbont majszolsz, minimálisan az is belefér!

Megfelelő fizikai aktivitás

Ha jó formában vagy, biztos lehetsz benne, hogy gyors lefolyású könnyű szülésben lesz részed, arról nem beszélve, hogy a komplikációk esélyét is csökkented. Szóval nem árt néha félretenni az édességes dobozt, és javítani az erőnléten. Természetesen nem arra buzdítunk, hogy hetente triatlonozz, szerencsére sok olyan edzésforma létezik, ami megfelelő az állapotos test számára is.

Amikor már nehezebben tudsz mozogni, az aquafitness, (más néven vízi aerobik), jó módja lehet az edzésnek, mert a vízben nem terheled túl a gerincedet vagy a medencédet. Akkor is érdemes kipróbálnod, hogyha hátfájással küzdesz, vagy a vizesedés akadályoz a könnyed testmozgásban. Emellett érdemes figyelembe venned a terhes jógát is, mert szintén egy kíméletes edzési formának számít. A szülés alatt is nagy hasznát veheted, mert hatására rugalmasabb, lazább leszel, ami megkönnyíti a vajúdási szakaszt, ráaadásul egyes gyakorlatai szülési pózként is alkalmazhatók.

Fontos megjegyezni, hogy bármelyik fizikai aktivitás mellett is döntesz, mindent csak addig csinálj, amíg jól esik – semmit ne erőltess. Az sem baj, hogyha a jógamatracról Te csak a plafont szeretnéd bámulni, a lényeg, hogy ellazulj, és egy kicsit befelé figyelj!

Terhes masszázs

A várandósság előrehaladtával Te egyre fáradékonyabbá, míg a tested egyre érzékenyebbé válik. Ilyenkor sokat segíthetsz magadon azzal, hogyha eljársz terhes masszázsra, mert a gyengéd mozdulatok képesek serkenteni a vérkeringést, ezzel enyhítve a pocak növekedésével járó és fokozódó feszültséget. Néhány praktikát el is leshetsz közben, hogy megtaníthasd a párodnak. Így a szülésnek ő is aktív résztvevőjévé tud válni, arról nem beszélve, hogy a masszázsnak hála oxitocin szabadul fel, ami természetes fájdalomcsillapítóként hat majd a szervezetedre.

Minden fejben dől el

Teljesen természetes, hogy az újtól és az ismeretlentől megijedsz, hogy kételyeid támadnak azzal kapcsolatban, hogy hogyan fogsz tudni megbirkózni a szüléssel. Hidd el, hogy így vagy úgy, de ezek az érzések minden kismamánál megjelennek, és ezzel nincs is semmi gond. Az egyetlen, amit nem szabad hagynod, hogy a negatív érzelmek eluralkodjanak rajtad!

Minden fejben dől el, ezért zárszóként engedd meg, hogy felhívjuk a figyelmed a legfontosabb tényre a témában: a szülés közel sem egyenlő a fájdalommal. Az igaz, hogy sok kellemetlenséget kell átélni közben, de minden egyes intenzív méhösszehúzódás egy újabb eszköz és segítség ahhoz, hogy minél előbb a karjaidban tarthasd a kisbabád. A fájdalom erőt ad, az erő pedig édesanyává tesz – ez lebegjen a szemed előtt!

Hiba történt, kérjük, próbálkozz később.
Oldal betöltése folyamatban...