close

A szoptatós kismama étrendje

Amikor szoptatsz, közvetve bizony a gyermeked is megkóstol mindent, amit megeszel. Ez pedig természetesen nem marad reakció nélkül. Ezért olyan fontos, hogy odafigyelj arra, mi kerül a tányérodra. Ha tápanyagokban gazdag ételeket választasz és változatosan főzöl, akkor nagy baj már nem lehet!

Ha éppen szoptatsz, akkor bizonyos értelemben nem csak a tiéd, amit megeszel. Hiszen az anyatejen keresztül mindent megosztasz a kisbabáddal is. Ezért elengedhetetlen, hogy a szülés után is tápanyagokban gazdag élelmiszereket válassz és változatosan étkezz. Ugyanakkor kétségtelen tény, hogy az első időkben nemigen van idő főzőcskézni, hiszen a csecsemőgondozás szinte minden idődet igénybe veszi. Amíg például kiismered a szoptatás csínyját-bínját, a magad egészsége nyilván nem elsődleges szempont. Az étrended valószínűleg gabonafélékből, tejből, szendvicsekből, jégkrémből, péksüteményekből, joghurtból és csupa-csupa olyan élelmiszerből áll, amit akár egy kézzel is könnyen el lehet fogyasztani, az elkészítésük pedig minimális időráfordítást igényel.

Talán mondanunk sem kell, hogy a fent nagyvonalakban vázolt „étrend” nem biztosítja számodra azt az energiát, amire szükséged van. Próbáld meg követni tanácsainkat a magad és kisbabád egészsége érdekében:
1. Amikor te vagy a párod főztök, ne kis mennyiségekben gondolkodjatok! Mindig legyen annyi étel, hogy abból le is tudjatok fagyasztani azokra az napokra, amikor időhiányban szenvedtek.
2. Vásárolj nagyobb mennyiséget konyhakész ételekből – így legalább naponta egyszer rendes, főtt ételt ehetsz.
3. Ne csak vajat tegyél a kenyérre. Turbózd fel a szendvicsedet némi proteinnel (felvágottal, sajttal) és egy kis friss zöldséggel.

Ételintolerancia

Mint azt már említettük, a kisbabád szervezete egyértelműen reagál arra, amit megeszel. A klasszikus példa szerint: ha a szoptatás idején túl sok szilvát eszel az emésztésed serkentése érdekében, a kicsinek szintén hígabb lesz a széklete. Sok baba akár kiütésekkel vagy hasfájással is reagálhat arra, ha túl sok babot, fokhagymát vagy túlfűszerezett ételt fogyasztasz. Ha netán arra gyanakszol, hogy a gyereked nem jól tűr valamit, amit megettél, próbáld néhány napig kihagyni az étrendedből az adott élelmiszert és figyeld a hatást. Amikor egy kis pihenő után ismét visszatérsz a kritikus ételhez, rögtön ki fog derülni, hogy valóban arra reagált-e rosszul a gyerek.

Ételallergia

Már a szoptatás idején előfordulhat, hogy kiderül: a gyereknek ételallergiája van. Kritikus élelmiszer például a tehéntej. Ha ételallergiára gyanakszol, beszéld meg a dolgot a gyerekorvossal! Addig ne is pepecselj a diétád összeállításával, amíg nem kaptál szakértői tanácsot. Mert – hogy csak egy példát említsünk – ha például önkényesen száműzöd a tejet, azzal egy értékes kálciumforrástól fosztod meg csemetédet.

Nincs szoptatás ivás nélkül

A szoptatás folyadékigényes dolog. Ezért igyál rengeteget, lehetőleg minél több vizet. Mérsékeld a kávé- és teafogyasztásodat, az alkoholt pedig egy időre teljesen száműzd!

A helyes étkezéssel kapcsolatos további információkért keresd fel védőnődet vagy böngészd az internetet!

Van pár bevált, gyorsan elkészíthető recepted szoptatós anyukák számára? Esetleg egyéb praktikákkal is a segítségükre tudnál lenni? Ne habozz, oszd meg velünk tapasztalataidat!

Hiba történt, kérjük, próbálkozz később.
Oldal betöltése folyamatban...